تبلیغات
اصفهان نما - مترو اصفهان
پیش شماره های اصفهان
تقویم نمایشگاه اصفهان
14 مکان محبوب توریست ها

سال 1380 بود که اجرای طرح خط 1 مترو اصفهان پس از سال ها تحقیق توسط پژوهشگران داخلی و خارجی آغاز شد. کمتر کسی در آن زمان فکر می کرد عملیات ساختمانی مترو تا سال ها مهمان ناخوانده شهر باشد و هر روز بیش از دیروز آسایش را از شهروندان سلب کند؛ قطاری که قرار بود راحتی به ارمغان آورد، بی توجه به رنجش مردم روی ریل ناسازگاری خود به حرکت ادامه داد تا این که گویی این روزها به ایستگاه آخر خود نزدیک شده است! خبرها حاکی از افتتاح خط 1 مترو در آینده ای نه چندان دور می باشد.


همچنین ببینید:
  • شهرک نمایشگاهی اصفهان
  • مرکز همایش های بین المللی اصفهان
  • میدان استقلال
  • پردیس شرق اصفهان


نقشه مترو اصفهان

طبق طراحی های صورت گرفته، در داخل شهر اصفهان 3 خط پیش بینی شده است:
خط 1: مسیر شمال به جنوب، از ایستگاه قدس به سمت پایانه صفه
خط 2: مسیر شمال شرقی به غرب، از دپو زینبیه تا خمینی شهر
خط 3: مسیر جنوب به جنوب غربی، از ایستگاه آزادی به سمت اسلام آباد

مترو اصفهان

در خط یک، 20 ایستگاه پیش بینی شده است که مسیری به طول 20 کیلومتر (تقریبی) را می پیماید. در این خط دو ایستگاه میدان امام حسین(ع) و آزادی قرار گرفته اند که به تریتیب محل تلاقی دو خط یک و دو و یک و سه می باشند؛ این ایستگاه ها به صورت دوطبقه ساخته شده اند و دو ایستگاه بزرگ مترو اصفهان تا به این لحظه می باشند. 
این مسیر محدود به شهر اصفهان نیست. از شمال، شاهین شهر و از جنوب شهر بهارستان که دو خط برون شهری هستند به ابتدا و انتهای آن متصل می گردند.
در این خط، به جز 10 ایستگاه پایانه کاوه تا شهرک قدس، بقیه به صورت جزیره ای ساخته شده اند؛ در ایستگاه های جزیره ای، مسافران در وسط و قطار ها در دو طرف جایگاه قرار میگیرند. در حالت دیگر، دو لاین قطار در کنار هم و مردم در دوطرف می باشند.

مترو اصفهان

مهم ترین مشکل در اجرای این خط، عبور از قلب تاریخی شهر، یعنی مسیر چهارباغ عباسی و پل تاریخی سی و سه پل بود که سبب تاخیر در روند اجرای آن شد. بر همین اساس، تونل های مترو در 40 متری سی و سه پل به پایین رفته و با طرحی سیفونی شکل، تا 28 متر پایین تر میروند و دوباره به همین شکل به سمت بالا می آیند. در گذر از کنار مدرسه چهارباغ نیز ایرادی مبنی بر آسیب به پایه های بنا از طرف سازمان میراث فرهنگی گرفته شده بود که با کارشناسی های صورت گرفته این مشکل برطرف شد.

مترو اصفهان

در خط دو همانند خط یک، 20 ایستگاه در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی آن به تازگی آغاز شده است. این خط 22 کیلومتر طول دارد. 
در خط سه نیز، 6 ایستگاه در درون شهر پیش بینی شده است. این خط در آینده در امتداد خط جنوب غرب اصفهان قرار خواهد گرفت که میدان آزادی را در دل شهر اصفهان به زرین شهر متصل میکند.

مترو اصفهان

در تمام ایستگاه ها، طول هر سکو 100 متر می باشد که برابر با قطاری شامل 5 واگن 20 متری است. طبق براورد، ظرفیت هر قطار 1100 نفر است که با توجه به برنامه سازمان شهرداری اصفهان، دو واگن ابتدایی و انتهایی مخصوص بانوان و دیگر واگن ها عمومی است. تمامی ایستگاه ها به پله، پله برقی و آسانسور ویژه معلولین و جانبازان مجهزند.

مترو اصفهان

هزینه ساخت مترو به صورت مشارکتی بین شهرداری و دولت تامین میشود. بنا بر گفته یکی از مسئولین، این نسبت 70 به 30 برای شهرداری است. بی شک یکی از مهم ترین دلایل طولانی شدن اجرای پروژه، ناتوانی حداقل یکی از این دو منبع در پرداخت سهم خود بوده است.

مترو اصفهان

اگر به کشور های پیشرفته و غالبا پیشتاز در امر مترو سفری کرده باشید، با ایستگاه های جذاب و با معماری ویژه روبرو خواهید شد. در اصفهان نیز گفته می شود سعی شده معماری اصیل ایرانی اسلامی که تبلور آن در اصفهان بوده است را چاشنی نمای ایستگاه ها کنند و نمایی متفاوت تر از بقیه شهر ها ارائه دهند. باید منتظر بود و دید چقدر این هدف محقق شده است!

مترو اصفهان

اصفهان موزه-شهری است که بیراه نیست اگر بگوییم نیمی از عظمت خود را در دل خاک خود جای داده است. در حین عملیات تونل سازی و خاک برداری، اشیاء تاریخی و بعضا بناهای تاریخی کشف شدند که بیانگر تاریخ اصفهان می باشند. شهرداری اصفهان با حمایت سازمان میراث فرهنگی دست به اقدام جالب و خلاقانه ای زده و آثار کشف شده در هر ایستگاه را در همان ایستگاه به نمایش عموم در آورده است؛ این یعنی شما کافی است برای رفتن به موزه، سری به ایستگاه های مترو شهر بزنید...!

مترو اصفهان

امید است هرچه زودتر میوه حمل و نقل ریلی درون شهری به ثمر بنشیند و شهروندان تسهیل و سرعت در عبور و مرور را بعد از سال ها بچشند. البته این بدان معنا نیست که مردم اصفهان خواهان تکمیل سریع مترو بدون در نظر گرفتن کیفیت و دقت اجرای آنند؛ به جرئت می توان گفت اگر از مردم پرسیده شود با این همه رنجی که در طول این سال ها در امر مترو تحمل نمودید، اکنون بین تکمیل سریع و احیانا بی دقت با تکمیل کندتر ولی با دقت بیشتر کدام را میپسندید، رای به امر دوم است چرا که مردم اصفهان از عظمت شهر خود به خوبی آگاه اند و سازه ای در شان نام اصفهان می طلبند.


تبلیغات
خبرنامه

اگر از این مطلب خوشتان آمد،رایانامه خود را ثبت کنید و از این پس تمام مطالب اصفهان نما در رایانامه خود دریافت کنید!

کلمات کلیدی سازمان قطارشهری اصفهان ، افتتاح مترو اصفهان ، ایستگاه های مترو اصفهان ، ساعت کار مترو اصفهان ، خطوط مترو اصفهان ، راه اندازی مترو اصفهان ، هزینه مترو اصفهان ،
موضوعات مرتبط
  • پروژه ها
  • ارسال نظر
     
    لبخندناراحتچشمک
    نیشخندبغلسوال
    قلبخجالتزبان
    ماچتعجبعصبانی
    عینکشیطانگریه
    خندهقهقههخداحافظ
    سبزقهرهورا
    دستگلتفکر
    نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
    مجید مطلب خوبی بود. ایستگاههای جزیره ای واقعا بهتر و زیباترند کاش بقیه خطوط هم ایستگاه هاش به همین شکل باشن. نکته دیگه اینکه ادامه مسیر خط سه تا اونجایی که می دونم هنوز مشخص نشده. به نظر می رسه با توجه به بارگذاری عظیم در منطقه شرق اصفهان طبیعتا باید این خط از میدون آزادی به سمت شرق و شهرک عظیم شهید کشوری بره ولی در تصویر بالا ادامه این خط به سمت شمال کشیده شده.
    نکته دیگه هم اینکه اخیرا تصاویری از داخل ایستگاه شریعتی منتشر شد که نشون می داد طراحی نمای اون با آجر انجام شده. این از یک طرف خوبه چون مطمئنا بهتر از نماهای مدرن و کامپوزیته و به اصفهان و سنت معماریش می خوره. اما از طرفی هم انتظار ما برای اینکه کاشی کاری به عنوان مهمترین جنبه تزیینی نما در سنت معماری اصفهان رو در طراحی ایستگاهها ببنیم باز هم ناکام موند. حتی در مترو تهران هم در چند ایستگاه از کاشی کاری(در حجم کم البته) استفاده شده چه رسد به اصفهان! قطعا این انتظار هست که در ظاهر بناهای دولتی و عمومی در اصفهان از جمله ایستگاههای مترو کاشی کاری های زیبای هفت رنگ و معرق ایرانی رو ببینیم. چقدر بهتر بود اگر تزینات نمای هر خط و ایستگاه در تناسب با منطقه تاریخی و هویت معماری همون منطقه شهر انجام میشد. مثلا ایستگاههای نزدیک رودخانه با تزیینات شبیه پل های تاریخی،‌ایستگاههای خط دو با تزیینات آجری مربوط به دوره سلجوقی، ایستگاههای مرکزی خط یک با تزیینات کاشی کاری صفوی،ایستگاههای چهارباغ بالا با سبک معماری صنعتی پهلوی اول و ...
    نظرسنجی
    » به نظر شما کدام پروژه در حال ساخت برای اصفهان مفیدتر است؟