تبلیغات
اصفهان نما - پربازدید ترین آثار تاریخی اصفهان
پیش شماره های اصفهان
تقویم نمایشگاه اصفهان
14 مکان محبوب توریست ها
اصفهان، شهری که بارها و بارها آن را با لقب نصف جهان خوانده ایم و همه به خوبی با آن آشنایی داریم. مقصدی کم نظیر در جهان که در گوشه گوشه اش جاذبه ای تاریخی آرمیده است و قصه هایی شنیدنی را برای عابران و رهگذران روایت می کنند.  هر سال گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور راهی این دیار می شوند تا با چند روز اقامت در آن بتوانند گوشه ای ناچیز از دیدنی های این شهر را ببینند و با خاطره ای خوش آن را ترک کنند.

مطمئنا زمان سفر شما محدود است و نمی توانید به همه ی جاذبه های این شهر سر بزنید. برای همین می خواهیم مهم ترین آثار تاریخی اصفهان را به شما معرفی کنیم.

میدان نقش جهان:
میدان امام یا نقش جهان که در مرکز اصفهان قرار دارد و به عنوان یکی از مجموعه های تاریخی مهم شهر شناخته می شود.
در چهار سوی این میدان بناهایی تاریخی دیده می شوند؛ بناهایی همچون عالی‌قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه. علاوه بر این جلوه های تاریخی، دور میدان ۲۰۰ حجره ی دو طبقه وجود دارد که در اکثر آنها سوغات و صنایع دستی به فروش می رسند.
میدان نقش جهان از نخستین آثار ایرانی است که نامش در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ با شماره ۱۱۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و از تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ نیز با شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.
این میدان ساخته شده در عصر صفوی گسترده به طول ۵۲۵ متر و عرض ۱۵۹ متر طراحی گردیده است، این در حالی است كه در همان دوره میدان دوژ پاریس با طراحی مربعی شكل كه هر ضلعش تنها ۱۴۰مترمربع بیش نداشت به فرمان هانری چهارم درسال ۱۶۱۲ میلادی بنا گردید. میدان امام از میدان سرخ مسكو نیز كه یكی از گسترده ترین و نامی ترین میدان های جهان بود، گسترده تر است . میدان بزرگ شهر بروكسل بلژیك نیز با اندازه ای ۶۸*۱۱۰ متر از دیدگاه گستردگی كمتر از یك دهم میدان نقش جهان پهنه دارد. در قیاس با میدان كنكورد پاریس نیز میدان نقش جهان از دیدگاه تاریخی برتری دارد و پس از میدان تیان آنكمن در پكن دومین میدان بزرگ جهان به شمار می رود.  
این میدان با اندازه ها و هماهنگی كه در ساخت و ساز آن شكل گرفته است در طی سده ها شگفتی اروپاییان را بر انگیخته است، میدانی كه درست در اندازه و هم خوانی میدانی برای بازی چوگان است و گستره ای برابر با ۸۳۵۰۰ متر مربع را فرا می گیرد.
براساس سفرنامه های موجود، میدان جایگاهی مناسب برای اجرای مراسم و آیین های بی شماری بوده است كه گاه دولتی و گاه مردمی به شمار می رفته است: بازی چوگان، آتش بازی، رژه نظامی و جشن های میهنی از آن جمله اند. میدان نقش جهان از سوی سازمان یونسكو به عنوان میراث فرهنگی بشری به ثبت رسیده است .

میدان نقش جهان،میدان امام،آثار تاریخی اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان

کاخ چهلستون:
کاخ چهل‌ستون از بناهای تاریخی اصفهان است. کاخ چهل ستون که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. شاه عباس اول، کوشکی درمیان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه‌های چهار گوشه آن را در بر میگرفت. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آیینه کاری  وکاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شده‌است.

کاخ چهلستون،موزه چهلستون،آثارتاریخی اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،سفر اصفهان

ویژگی ها:
سقف باشکوه نقاشی تالار ۲۰ ستون و سقف آئینه کاری تالار آئینه و مدخل آئینه کاری تالار جلوس شاه عباس دوم
ستونهای عظیم تالارهای ۲۰ ستون و تالار آینه که هر یک از آنها تنه یک درخت چنار است.
شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مرکزی تالار و ازاره‌های مرمری منقش اطراف که معرف صنعت حجاری در عهد صفویه است.
تزیینات عالی طلا کاری سالن پادشاهی و اتاقهای طرفین تالار آئینه و تابلوهای بزرگ نقاشی تالار پادشاهی که شاهان صفوی را به شرح زیر نشان می‌دهد:
    • شاه عباس یکم در پذیرایی از ولی محمدخان فرمانروای ترکستان
    • شاه اسماعیل یکم در جنگ چالدران 
    • شاه تهماسب یکم در پذیرایی از همایون پادشاه هندوستان 
    • شاه اسماعیل یکم در جنگ با شیبک خان ازبک(نبرد مرو) 
    • شاه عباس دوم در پذیرایی از ندر محمد خان امیر ترکستاندر سلسله اشترخانیان
        نادرشاه افشار در جنگ کرنال تابلوی بزرگی که در سلطنت وی شده‌است.
    •تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهلستون وجود دارد که در سالهای ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵۵ خورشیدی از زیر         گچ خارج شده‌است.
•  آثار پراکنده‌ای از دوران صفویه مانند سردر «مسجد قطبیه» و سردرهای «زاویه درب کوشک» آثاری از «مسجد درب جوباره» یا «پیر پینه دوز» و «مسجد آقاسی» که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب شده‌است.
•  سال ساختمان کاخ چهلستون به موجب اشعاری که در جبهه تالار از زیر گچ خارج شده، مصراع: «مبارک‌ترین بناهای دنیا» می‌باشد که به حساب حروف ابجد سال ۱۰۵۷ هجری قمری (مصادف با ۱۰۲۶ هجری خورشیدی و ۱۶۴۷۷ میلادی) می‌شود،  یعنی پنجمین سال سلطنت شاه عباس دوم.
•  سنگ شیرها و مجسمه‌های سنگی اطراف حوض و داخل باغچه‌ها تنها آثاری است که از دو قصر باشکوه دیگر صفویه یعنی آیینه خانه و عمارات سرپوشیده باقی‌مانده و به این محل منتقل شده‌است.
    تندیس‌های چهارگانه در گوشه‌های استخر باغ، آناهیتا ایزدبانوی آب‌ها هستند.
•  اگرچه انعکاس ستونهای بیست گانه تالارهای کاخ چهلستون در حوض مقابل کاخ، مفهوم چهلستون را بیان می‌کند، علاوه بر آن عدد چهل در ایران قدیم کثرت و تعدد را می‌رساند و وجه تسمیه عمارت مزبور به چهلستون می‌تواند به علت تعدد زیاد ستونهای این کاخ نیز باشد.
در ابتدا ستونها با پوششی از آینه کاری های زیبا تزیین شده بوده که در زمان حکومت ظل اسلطان قاجار در اصفهان این  آئینه کاری‌ها  تخریب شده‌است و روی نقاشی‌های صفوی با گچ پوشانده شده‌است.    
آدرس: میدان امام حسین – خیابان استانداردی

گردشگری اصفهان،مسافرت به اصفهان،چهلستون،کاخ چهلستون

مسجد شیخ لطف الله:
مسجد شیخ لطف‌الله (ساخته شده در 1602- 1619میلادی) یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است و مجموعه تاریخی میدان نقش جهان است که در دوران صفوی ساخته شده است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن  یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌است.
این مسجد به علت اینکه نه مناره دارد و نه دارای شبستان ورودی (حیاط) است و همچنین ورودی آن پله می‌خورد، مشابه سایر مساجد نیست.
سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.جلو خان مسجد با عقب‌نشینی از بدنه شرقی میدان آغاز می‌شود. بعد از عبور از چهار پله به محوطه سردر می‌رسیم. قسمت پایینی دیوارهای این محوطه با سنگ مرمر زرد پوشیده شده‌است، سکوهای بزرگ کناری هم از همین نوع سنگ هستند. در ورودی مسجد به صورت دو لنگه‌است که از چوب چنار یک‌پارچه ساخته شده‌اند و پس از گذشت چهارصد سال هنوز پابرجا هستند.
داخل و خارج گنبد بی‌مانند این بنا که از زیباترین گنبدهای جهان به شمار می‌رود، از  کاشی‌های معرّق نفیس پوشیده شده است. باستان‌شناسان خارجی عظمت معماری این مسجد را ستوده‌اند. استفاده از نور طبیعی و رنگ‌های زیبا همه و همه از جمله ویژگی‌های چشمگیر این بناست.

مسجد شیخ لف الله،میدان نقش جهان،میدان امام،اماکن تاریخی اصفهان،آثارتاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان

ویژگی ها:
جهت بنا نسبت به قبله
یکی از ویژگی‌های این مسجد چرخش ۴۵ درجه‌ای است که با محور شمال-جنوب دارد که در اصطلاح، «پاشنه» نامیده می‌شود. علت وجودی این چرخش این است که چون در ورودی مسجد به سمت مشرق میدان است اگر بنا بود مسجد را نیز به همین جهت می‌ساختند کار جهت یابی از لحاظ قبله مختل می‌شد. در اینجا با ایجاد یک راهرو که از ابتدای مدخل مسجد به سمت چپ و سپس به سمت راست می‌چرخد بر این مشکل فائق آمده‌اند؛ یعنی اگر چه ساختمان مسجد در مشرق است و از نمای خارجی آن چنین بر می‌آید که دیوار جبهه آن در جهت شمال به جنوب است لکن در همین محراب دیوار بنا شده که به سوی قبله است. وقتی به عظمت این فکر پی می‌بریم که در بیرون مسجد اثری از کجی و زاویه به چشم نمی‌خورد، اما به مجرد ورود ناچاریم قبول کنیم که صحن نسبت به نمای خارجی پیچشی دارد در صورتی که گنبد کوتاه این مسجد به علت مدور بودن، جهت یا زاویه مخالفی نشان نمی‌دهد.
محراب مسجد:یکی از شاهکارهای بی‌نظیر معماری را در محراب این مسجد می‌توان مشاهده کرد. در این محراب کاشی کاری‌های معرّق و مقرنس‌های بسیار ظریفی به چشم می‌خورد و همچنین دو لوح داخل محراب وجود دارد که عبارت «عمل فقیر حقیر محتاج بر رحمت خدا محمدرضا ابن استاد حسین بنای اصفهان» روی آن حک شده‌است.
طرح طاووس در گنبد:طاووسی در مرکز داخلی گنبد طراحی شده است که پرهای آن به وسیلهٔ نور وارد شده از طاق بالای در ورودی مسجد تکمیل می‌شود.
در وصف این اثر:
لوییس ای کان، معمار برجسته جهانی در بازدیدی که از اصفهان داشت در رابطه با شیخ لطف‌الله این چنین عنوان کرده‌است:
من فقط در عالم خیال و با جوهری از طلا و نقره می‌توانم چنین اثری را تصور کنم.

آدرس: ضلع شرقی میدان نقش جهان ، مقابل عمارت عالی‌قاپو

مسجد شیخ لف الله،میدان نقش جهان،میدان امام،اماکن تاریخی اصفهان،آثارتاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان

مسجد شیخ لف الله،میدان نقش جهان،میدان امام،اماکن تاریخی اصفهان،آثارتاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان

مسجد امام:
از مهم‌ترین بناهای عصر صفویّه است که پیش تر به نام‌های مسجد شاه، مسجد سلطانی جدید و جامع عبّاسی شهرت داشت. این بنا نمایانگر اوج یک هزار سال مسجد سازی در ایران است. سنّت‌های شکل‌دهی، آرمان‌ها، شعایر و مفاهیم دینی، نقشه که از انواع قدیمی تر و ساده‌تر به آرامی کمال یافته، عناصر بزرگ ساختمانی و تزیینات همه در مسجد شاه با عظمت و شکوهی، که آن را در شمار بزرگ‌ترین بناهای جهان قرار داده، تحقّق و یگانگی یافته است.
مای حیاط به دالان‌ها، طاقچه‌ها، توده‌های مقرنسهای روشن و نوارهای درازی از کتیبه‌های سفید درخشان آراسته است و سراسر آن از کاشی های هفت رنگ الوان پوشیده شده که مایه‌های آبی بر بالای پوشش زیرین مرمر با مایه‌های طلایی مستولی است.

مسجد امام،مسجد شاه،میدان امام،گردشگری اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثارتاریخی اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان
جلوخان رو به شمال است، همچنانکه ضرورت میدان بوده، ولی از آنجا که محراب می‌باید رو به قبله باشد (یعنی شمال شرقی به جنوب غربی) برای جلوگیری از قناس شدن سلیقه و دقت زیادی لازم بود. این مشکل با موفقیت حل شده. شخص از جلوخان وارد دهلیزی عالی می‌شود که از ویژگیهای بناهای تاریخی ایران از زمانها قدیم بوده است. این دهلیز مدور است و از این رو هیچ جهتی ندارد و می‌تواند مانند پاشنه‌ای باشد که محور بنا بر روی آن بچرخد. دهلیز رو به طاق بلند ایوان شمالی باز می‌شود و از عمق تاریک آن انسان ناگهان حیاط روشن از آفتاب را می‌بیند. در آن سوی حیاط سر در وسیع شبستان قرار دارد، دروازه‌ای به جهان دیگری از شکوه و قدرت متمرکز.
مسجدِامام در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آن همراه با میدان نقش جهان، به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

آدرس: ضلع جنوبی میدان نقش جهان

مسجد امام،مسجد شاه،میدان امام،گردشگری اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثارتاریخی اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

مسجد امام،مسجد شاه،میدان نقش جهان

عمارت عالی قاپو:
عمارت عالی قاپو نام بنایی باشکوه است که به عنوان یکی از مهم ترین شاهکارهای معماری اوایل قرن یازدهم هجری شناخته می شود. با توجه به منابع تاریخی، این عمارت نقش دروازه مرکزی و ورودی را برای کلیه ی قصرهای دوران صفویه در محدوده میدان امام ایفا می کرده و این میدان را به دولتخانه و عماراتی مانند رکیب خانه، جبه خانه، تالار تیموری، تالار طویله، تالار سرپوشیده و کاخ چهلستون و دیگر عمارات مربوط می ساخته است.
شالوده ی بنا در دوره شاه عباس اول ایجاد شد و در دوره های بعد، تغییراتی در آن صورت گرفت. با وجود آسیب هایی که در طول تاریخ به این بنا وارد شده اما هنوز هم می توان شاهکارهایی از تزیینات و نقاشی های عصر صفویه و تزیینات ویژه ی هر یک از ۵ طبقه ی این عمارت و ایوان بزرگ آن را لمس نمود و زبان به تحسین گشود.

کاخ عالی قاپو،عمارت عالی قاپو،اماکن تاریخی اصفهان،آثارتاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر به اصفهان،مسافرت اصفهان

بنای عالی قاپو با ارتفاعی حدود ۴۸ متر تا کف بازار بلندترین کاخ چند طبقه تا چند دهه اخیر در شهر اصفهان بوده‌است. به دلیل اضافات و الحاقات معماری در هر سو نمایی متفاوت دارد به طوری که از جلو بنا از میدان نقش جهان ۲ طبقه از پشت ساختمان ۵ طبقه، از طرفین بنا ۳ طبقه و با احتساب طبقه همکف بعنوان اولین طبقه، در کل ۶ طبقه می‌باشد.
 آنچه باعث گردیده است عالی قاپو در زمره آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، مینیاتورهایی هست که کار هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی است و همچنین گچبری‌های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که تالار آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز نامیده می‌شود.

عالی قاپو،اماکن تاریخی اصفهان

مسجد جامع:
 قدیمی ترین بنای تاریخی اصفهان را باید مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان تلقی کرد. سیمای فعلی مسجد عمدتاً مربوط به اقدامات دوره سلجوقی است اما تعمیرات و الحاقات آن به دوران های بعد به خصوص عصر صفویان مربوط می شود گرچه در کاوش های باستان شناسی آثاری متعلق به دوران آل بویه و قرن سوم هجری باز می گردد. در همین کاوش ها آثار قبل از اسلام نیز کشف شده است.
چهار ایوان اطراف میدان شاخصه شیوه مسجد سازی ایرانیان است که پس از احداث آن در سایر مساجد نیز رواج یافته است. این ایوان ها که به نام های صفه صاحب در جنوب، صفه درویش در شمال، صفه استاد در مغرب و صفه شاگرد در مشرق نامیده می شوند با تزئینات مقرنس سازی و کاربندی یکی از فنون بسیار جالب معماری ایران را بیان می دارد.

مسجد جامع اصفهان،مسجد جمعه اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

به طورکلی بنای کنونی مسجد جامع اصفهان شامل بخشهای زیر می باشد:
شبستان مسجد که بر ستون های مدور استوار است که با گچبری های بسیار زیبا تزئین شده است. این قسمت مربوط به عصر دیلمیان است.
گنبد و چهل ستون های اطراف آن که در ایوان جنوبی مسجد واقع شده، این گنبد در زمان سلطنت ملکشاه سلجوقی و وزارت خواجه نظام الملک ساخته شده و از نمونه های نادر ساختمان های عصر سلجوقی است. 
ایوان معروف به صفه صاحب که در دوران سلجوقی ساخته شده و تزئینات آن مربوط به عصر قراقویونلو و صفوی است. در این قسمت کتیبه هائی از دوران های مختلف از جمله صفویان به چشم می خورد.
ایوان غربی معروف به صفه استاد که در عصر سلجوقی بنا شده و در دوره صفویان با کاشیکاری تزئین شده است. در این صفه علاوه بر خطوط ثلث و نستعلیق که به تاریخ ۱۱۱۲ هجری قمری و در زمان سلطنت شاه سلطان حسین کتابت شده عباراتی به خط بنائی بسیار زیبا و با امضاء محمد امین اصفهانی نوشته شده است.رو به روی این ایوان، صفه شاگرد قرار دارد که در عصر سلجوقی بنا شده و در قرن هشتم و یازدهم هجری قمری در دوران حکومت ایلخانان و صفویه تزئیناتی به آن اضافه شده است.در سقف این صفه خطوط تزئینی و تاریخی به چشم می خورد که با خط بنائی عبارات مذهبی و سازنده بنا به نام مرتضی بن الحسن العباسی الزینبی نوشته شده است .
در شمال ایوان استاد شبستان کوچکی قرار دارد که زیباترین محراب گچبری مسجد را در بر دارد. این شبستان که به مسجد الجایتو نیز معروف است دارای محرابی است که به مثابه گوهری تابناک از هنر ایرانی در جهان از شهرتی عظیم برخوردار است. بر این محراب زیبا نام سلطان محمد خدابنده ایلخان مشهوری که قبل از تشرف به دین اسلام لقب الجایتو را داشت و بعد از مسلمان شدن خود را خدا بنده نامید و وزیر دانشمند او محمد ساوی و سال ساختمان آن یعنی ۷۱۰ هجری قمری به چشم میخورد.
زیباترین منبر منبت کاری موجود در مسجد جمعه اصفهان نیز در این مسجد قرار دارد که سال ساخت آن ذکر نشده است. از مسجد اولجایتو به شبستان زمستانی بیت الشتاء می رسیم که به موجب کتیبه سر در آن در زمان تیموریان به دستور عماد بن المظفر ورزنه ای ساخته شده است. به همین علت به شبستان عماد نیز معروف است این شبستان با شکوه دارای ستون های قطور کوتاه و اتاقهای خیمه ای شکل است.
 شبستان جنوب شرقی مسجد که احتمالاً کتابخانه عظیم و مشهور خواجه نظام الملک را در بر داشته در بمباران شهر اصفهان تخریب گردیده که مجدداً  به شیوه اول بازسازی شده است.
این اثر در اجلاس سی و ششم یونسکو در زمره میراث جهانی ثبت گردید.
آدرس: خیابان مجلسی

کلیسا وانک:
از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان می باشد که زمان ساخت آن به زمان شاه عباس دوم باز می گردد. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه به کار می رود.
مساحت کلیسای وانک ۸۷۳۱ متر مربع است، که ۳۸۵۷ متر مربع آن ساختمان و بقیه فضای سبز و باغ وانک است. در دو سوی درِ ورودی وانک دو اتاق برای پذیرایی ساخته‌اند. در بالای در ورودی، برج ناقوس در سه طبقه بنا شده که در طبقه دوم آن ساعت بزرگی به وزن سیصد کیلوگرم قرار دارد. در چهار سوی برج، چهار صفحه مدور ساعت نصب شده که قطر هر صفحه ۱۰۴ سانتی‌متر است.

کلیسا وانک،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگریاصفهان،سفر به اصفهان،مسافرت به اصفهان

تمامی دیوارها، طاق نماها، طوق گنبد، داخل گنبد و تمامی زوایای کلیسا با رنگ روغن نقاشی و تزئین شده است. بیشتر دیوارنگارهای کلیسا  مضامینی از انجیل مقدس دارد و تصاویری از بدو تولد تا عروج عیسی مسیح بر آنها نقش بسته است. بر روی بخشی از دیوارهای کلیسا، روز رستاخیز، داوری روز رستاخیز و بهشت و دوزخ دیده می‌شود.این کلیسا از حیث طلاکاری و تذهیب در میان کلیساهای ارمنیان منحصر به فرد است. 
برخی ویژگی های وانک سبب تمایز آن از سایر کلیساهای کهن ارمنی شده است:
بر خلاف سایر کلیساها که سنگ از مصالح اصلی آنهاست کلیسای وانک را با خشت خام بنا کرده اند.
گنبد کلیساها عمدتا مخروطی شکل هستند ولی گنبد کلیسای وانک شبیه گنبد مساجد ایرانی عصر صفوی طراحی و ساخته شده است.
 کاربرد طلاکاری و تذهیب در این کلیسا بسیار متفاوت تر از کلیساهای دیگر می باشد.
آدرس: جلفا، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر میانی، خیابان کلیسا

کلیسا وانک،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

کلیسا وانک اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان

کلیسای بیت لحم:
کلیسای بیت لحم یکی از کلیساهای نسبتاً بزرگ اصفهان است. این کلیسا بسیار نزدیک به کلیسای هاکوپ و کلیسای مریم مقدس(آسدوادزادزین مقدس) و در شمال این دو کلیسا قرار دارد. بیت لحم در زمان حکومت صفویه و توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان بازرگان معروف دوران صفوی، بنا شده است.
لیسای بیت لحم را می‌توان هم از نظر نقاشی های زییای داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوهترین کلیسای اصفهان دانست. به خصوص اینکه دارای بزرگترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان است. روزنامه دیلی تلگراف در مقاله‌ای که در نوامبر  ۲۰۱۶ منتشر کرد، این کلیسا را در فهرست ۲۳ کلیسای زیبای جهان قرار داد.

کبیسا بیت الحم،کلیسا بیت لحم،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر به اصفهان،مسافرت اصفهان

صالح به کار رفته در ساختمان عبارت اند از خشت و آجر. دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده اند و بر روی تمامی آنها نقاشی‌هایی با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس نقش بسته. در قسمت پایین دیوارها نیز از کاشی‌های لعابدار به رنگهای نیلی و آبی برای تزیین استفاده شده است.
آدرس: خیابان نظرِ شرقی، میدان بزرگ جلفا

کبیسا بیت الحم،کلیسا بیت لحم،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر به اصفهان،مسافرت اصفهان

منارجنبان:
منارجنبان اصفهان یکی از آثار تاریخی این شهر است که عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» در آن به خاک سپرده شده‌است. نکته قابل توجه دربارهٔ این بنای تاریخی این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت و جنب و جوش می‌آید.
چیزی که این بنای کوچک با عرض نه متر و طول هر مناره؛ هفده متر را معروف کرده، تکان خوردن آن است. یعنی با تکان دادن یکی از مناره‌ها مناره دیگر و کل ساختمان نیز تکان می‌خورد. ایوان منارجنبان یکی از آثار تک ایوانی دوران ایلخانی است که به سبک مغول ساخته شده؛ ولی شکل مناره‌ها نشان می‌دهد که آنها را اواخر دوره صفویه به ایوان اضافه کرده‌اند. دلیل حرکت این بنا مدت هاست برای دانشمندان سؤال بوده و بسیاری هنوز هم می‌گویند هیچ دلیل منطقی ای برای این حرکت وجود ندارد. اما نکته مهم این است که؛ منارجنبان در دنیا تنها بنایی نیست که این به این صورت حرکت می‌کند. در عراق و عربستان هم چنین بناهایی یافت می‌شود. به هر حال منطقی‌ترین علتی که برای تکان خوردن مناره‌ها می‌تواند وجود داشته باشد، پدیده فیزیکی تشدید یا اثر دوپلر است. چون مناره‌ها سبک و کاملاً مشابه  هستند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد. جهانگردانی که به نقاط مختلف دنیا سفر کرده‌اند در مشاهدات خود مناره هائی را معرفی کرده‌اند که در نقاط دیگر جهان همین خصوصیت را داشته‌اند. اما قدر مسلم اینکه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر مناره‌های متحرک دارد و آن این است که گذشته از حرکت مناره‌ها سایر قسمت‌های بنا نیز حرکت می‌کند.
این ساختمان با کاشی‌های لاجوردی رنگ به شکل ستاره چهار پر و اشکال دیگری به شکل کثیر الاضلاع فیروزه‌ای رنگ زینت یافته است.
آدرس: خیابان آتشگاه

منارجنبان اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

سی و سه پل:
سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که توسط الله وردی خان بر روی زاینده رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب پاشان و همچنین مراسم خاج شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده است.

سی و سه پل اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

پرسی سایکس، سی‌وسه‌پل را یکی از پل‌های درجه اول جهان خواند،شاردن آن را شاهکار معماری و شگفت آفرین و دن گارسیا آن را از بهترین آثار معماری ایران خواند. و به قول لرد کرزن«انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته می‌توان آن را باشکوه‌ترین پل دنیا نامید، ناچار از مسافرت به ایران باشد».
آدرس: میدان انقلاب،خیابان چهارباغ عباسی

سی و سه پل اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

سی و سه پل اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

پل خواجو:
پل خواجو، در شهر اصفهان و بر روی رودخانه زاینده رود در شرق سی و سه پل قرار دارد.در میانه پل خواجو، ساختمانی مخصوصی که به بیگربیکی شهرت دارد بنا شده است که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و هم اکنون نیز وجود دارد و طاق‌های آن دارای تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است و در واقع پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پلهای زاینده رود مشهورتر است.این پل که در دوران صفوی یکی از  زیباترین پلهای جهان به شمار می‌رفت، بیشتر به منزله سد و بند بوده‌است. در میان هریک از دو ضلع شرقی و غربی پل ساختمانی بنا شده که شامل چند اتاق مزین به نقاشی است. این ساختمان که (شاه نشین) نامیده می‌شود در آن دوره جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان فراخوانده می‌شدند. یک نیمکت سنگی  تمام چیزی است که از صندلی پادشاه باقی‌مانده است. به سخن پروفسور اپهام پوپ و ژان شاردن، پل خواجو «یک اثر تاریخی اوج معماری پل فارسی و یکی از جالب‌ترین پل‌هایی است که وجود دارند ... که در کل آن ضرباهنگ و شرافت و عزت و ترکیب شادترین قوام، ابزار، زیبایی، و تفریح و سرگرمی وجود دارد».

پل خواجو اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

در گوشه‌های ضلع شرقی پل خواجو دو شیرسنگی وجود داردکه ظاهراً نماد سپاهیان بختیاری محافظ اصفهان و زاینده رود هستند. این پل دارای ۲۴ دهانه‌است که از مکعب‌های به دقت تراش‌خورده ساخته شده و در بخش میانی، با سدهای چوبی برای گرفتن جلو رودخانه مسدود گردیده‌است. خواجو یکی از پل‌هایی است که در تنظیم جریان آب در رودخانه به دلیل وجود دروازه بند یا دریچه در زیر قوس‌هایش نقش داشته است. هنگامی که دریچه‌های سد بسته می‌شده است، سطح آب در پشت پل بالا آمده سبب تسهیل آبیاری باغ‌های بسیاری در طول بالادست این پل می‌شده است.
آدرس: محله خواجو

پل خواجو اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

حمام علیقلی آقا:
حمام علیقلی‌آقا (علیقلی آغا) در منطقه بیدآباد اصفهان به وسیله علیقلی آقا از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطانحسین صفوی در مجموعه‌ای که خود، بانی آن بوده، به سال ۱۱۲۵ هجری قمری ساخته شده است.این حمام از نوع معماری سبک اصفهان در اواخر عصر صفوی است. بنای حمام شامل دو حمام بزرگ و کوچک و فضای چال‌حوض است. هر یک از این  دو حمام از دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه تشکیل یافته است، به طوری که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می‌توانستند از آن استفاده نمایند. شکل قائده سربینه حمام بزرگ، به شکل هشت ضلعی منتظم طراحی شده است و در اطراف سربینه سکوهائی طراحی شده که فضاهای پشت آنها با طاق نماهای مدور تزئین یافته و همچنین گنبد میانی سربینه بر هشت ستون بزرگ سنگی استوار است. تزئینات سقف حمام به صورت رسمی بندی است و نورگیرهای سقف به صورت منظم از فضای اطراف به سمت مرکز سقف به صورت منظم طراحی شده‌اند که در مواقع مختلف روز با ایجاد سایه روشن بر زیبائی تزئینات سقف می‌افزاید. این بنا هم اینک به صورت موزه در معرض دید عموم گردشگران قرار گرفته است.

حمام علیقلی آقا اصفهان،موزه مردم شناسی اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان

حمام شیخ بهایی:
 حمام شیخ بهائی معروف‌ترین حمام شهر اصفهان، توسط شیخ بهایی (م۱۰۳۰ق) در۱۰۲۵ق در عهد شاه عباس، طراحی و ساخته شده است. حمامی تاریخی که میان مسجد جامع و هارونیه در بازار کهنه، نزدیک بُقعه معروف به «درب امام» واقع شده است. به واسطه ویژگی منحصربه‌فرد خود با افسانه ها و  داستان‌های گاهی متناقض آمیخته شده است.
ردم اصفهان از دیرباز عقیده داشته‌اند که گُلْخَن (آتشخانه) این گرمابه را شیخ بهائی چنان ساخته که با شمعی گرم می‌شد و در زیر پاتیل گُلْخَن، فضای تهی تعبیه کرده و شمعی افروخته در میان آن گذاشته و آن فضا را بسته بود و شمع تا مدّتهای مدید همچنان می‌سوخت و آب حمام بدان وسیله گرم می‌شد. در باب سوخت این گرمخانه نظرات متفاوتی ارائه شده است که به واسطه نبود شمع گرمخانه و عدم انجام تحقیقات جامع از نظریه فراتر نرفته و قابل اثبات نبوده.
جدی‌ترین نظریه در باب سوخت این گرمخانه، سیستم سفالینه لوله کشی زیرزمینی هست که حد فاصل آبریزگاه مسجد جامع و این  حمام وجود داشته که احتمالاً با روش مکش طبیعی گازهایی چون متان و اکسیدهای گوگردی به مشعل خزینه حمام هدایت می‌شده و به عنوان منبع گرما در مشعل می‌سوخته و یا این که مستقیماً این گازها را از مواد زاید دفع شده در خود حمام جمع‌آوری می‌کردند و مورد استفاده قرار می‌دادند. همچنین بنا بر صحبت ساکنین قدیمی محله، در پشت گرمخانه مُردابی دست ساز موجود بوده که آب فاضلاب به آن جاری بوده و می‌توان این احتمال را داد که گاز مورد نیاز از این مُرداب دست ساز تأمین می‌شده است.
در ارتباط با شمع ساخته شده به دست شیخ بهائی هیچگونه اطلاعاتی در دست نیست به جز اینکه از جنس طلا بوده که احتمالاً همین عامل باعث سرقت آن شده. به طور خاص در ۱۰۰ سال اخیر با بی‌توجهی و تغییر کاربری بخش‌هایی از فضای گرمخانه و الحاق شدن عناصر جدید، شناسایی و درک فضاها و سیستم سنتی گرمایش گرمخانه غیرممکن شده است.
ادرس:خیابان عبدالرزاق،کوچه شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی اصفهان،اماکن تاریخی اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،گردشگری اصفهان،سفر اصفهان،مسافرت اصفهان



تبلیغات
خبرنامه

اگر از این مطلب خوشتان آمد،رایانامه خود را ثبت کنید و از این پس تمام مطالب اصفهان نما در رایانامه خود دریافت کنید!

مطالب مرتبط
  • اماکن تفریحی اصفهان
  • 14 مکان محبوب گردشگران خارجی در اصفهان
  • مسجد جامع صفوی،شاهکاری در قلب اصفهان
  • موزه های اصفهان
  • مراکز خرید و بازار های اصفهان
  • کلمات کلیدی آثار تاریخی اصفهان ، اماكن تاریخی اصفهان ، تاریخ اصفهان ، گردشگری اصفهان ، سفر به اصفهان ، اصفهان كجا بریم ، بهترین اماكن گردشگری ،
    موضوعات مرتبط
  • راهنمای گردشگران
  • بناهای تاریخی
  • مناطق گردشگری
  • ارسال نظر
     
    لبخندناراحتچشمک
    نیشخندبغلسوال
    قلبخجالتزبان
    ماچتعجبعصبانی
    عینکشیطانگریه
    خندهقهقههخداحافظ
    سبزقهرهورا
    دستگلتفکر
    نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
    نظرسنجی
    » به نظر شما کدام پروژه در حال ساخت برای اصفهان مفیدتر است؟